Beethovenhaus Baden, indgangsbillet
Der er beviser for, at Beethoven har besøgt Baden 17 gange. Tæt på Wien tilbød byen Baden et køligt klima og rimelige priser. Det var en adelig kurby: I 1803 besluttede kejser Franz II at gøre byen til sit sommersæde. Byen havde to facetter: I det historiske centrum blev dens karakter formet af teatre, kaffehuse, spillesaloner og en uendelig række af nye paladser opført af byens adel og velhavende borgere; byens udkant havde et landligt præg - med pragtfulde gyder, promenader, pavilloner og udsigtspunkter. Baden bei Wien kunne nås fra Wien på tre timer med diligence. Beethoven nød især at gå ture i Badens omgivelser, i Helenental og i landskabet i den sydlige del af Wienerwald. Opholdene i Baden gav Beethoven mulighed for at modtage og mødes med venner. Hans gæster omfattede elever og lærere, forlæggere, musikerkolleger, venner og familie. Når vejret tillod det, gik de ture i det omkringliggende landskab og spiste frokost sammen; måltider blev også lejlighedsvis serveret i dette hus. Beethoven arbejdede på både større og mindre værker under stort set alle sine besøg i Baden. i Baden. Han komponerede kanoner og musikalske vittigheder til sine venner. Store dele af hans "Missa solemnis" og hans "Eroica", "Pastorale" og niende symfoni blev skrevet i Baden. Ideen om at bruge oden i den niende symfonis sidste sats nævnes første gang i en skitsebog fra 1822. Beethoven skrev størstedelen af symfonien i 1823. Richard Nikolaus von Coudenhove-Kalergi, grundlæggeren af Den Paneuropæiske Union, foreslog, at fjerde sats skulle gøres til en hymne for Europa. I 1985 blev hovedmotivet i fjerde sats accepteret som den officielle europæiske hymne af EU, om end i en vokalfri version for ikke at give et sprog forrang. En berømt "udstillingsgenstand" i Baden er ganske vist selve huset, hvor Beethoven boede. Derudover ejer museet en lok af Beethovens hår, der blev klippet af som et minde under besøget ved Beethovens dødsleje. Et andet højdepunkt er flygelet, der er lavet af den wienske klaverbygger Conrad Graf og dateret 1818. Det tilhørte købmanden og den lokale dommer Josef Perger. Beethoven var hans gæst flere gange under sine ophold i Baden og spillede på dette klaver. Takket være sponsorer og donatorer blev det historiske fortepiano i Beethovenhaus Baden gjort spilbart igen til jubilæumsåret Beethoven 2020. Målet var at restaurere flygelet og samtidig bevare de dele, der stadig er originale, og opnå en spilbarhed, der kommer så tæt på den originale klang som muligt. Det bliver nu brugt til koncerter igen. I hørelaboratoriet kan du opdage hemmelighederne bag toner og lyde og opleve, hvad der sker, når du gradvist mister evnen til at høre.